Pár ötlet, mire figyelj a színek használatakor

Elgondolkodtál már azon, hogy egyes márkáknak a logói, vagy termékei miért az adott színt használják? Például egy mosó, tisztítószer a zöld, kék színt? Tudod mit, ezeket te is használhatod akár a weboldalad felépítéséhez. A tudatos színhasználat igen is létezik! Ebből a kis írásból megtudhatod, mely színeket mikor használd!

 

Színek jelentése

Nézzük először mit is jelentenek a főbb színek, vagy inkább milyen jelentéseket párosítottunk hozzá mi emberek.
Fehér – ártatlanság, letisztultság, nyugalom, béke /Menyasszonyi ruhák általánosan/
Fekete – gyász, elegancia, keserűség (akár depresszió), méltóság, formalitás /Apple/
Piros – vágy/erotika, energia, sport, bátorság, szenvedély, izgalom /Coca-Cola/
Sárga – jókedv, pozitív, nyár, spontánt, rajongás, lehetőség, tettrekészség, felszabadultság, de lehet az irigység színe is /McDonalds/
Zöld – biztonság, harmónia, egyensúly, természetesség, de negatív megközelítésben a féltékenység színe /Starbucks/
Kék – igazság, hűség, becsületesség, felelősség, szabadság, békesség, bölcsesség /Facebook/
Barna – férfiasság, stabilitás, valóság, természetesség, kényelem, /UPS/
Narancs –optimizmus, játékosság, kíváncsiság, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő /Fanta/
Lila – gyengédség, képzelet, spiritualitás, misztikus /Milka/

Színek és a hangulat

A színek könnyedén befolyásolják hangulatunkat. Gondolj csak bele, egy szürke, esős, borongós napon ki kellene menned futni (tegyük fel, hogy szoktál rendszeresen futni) mert pont az a nap következik a héten, amelyiken futni szoktál. Majd a következő héten ismét eljön az a bizonyos nap, de akkor már verőfényes napsütés vár odakint. Te melyikben éreznéd magad jobban?
Itt fontos megjegyezni, hogy mielőtt döntenél a végleges színösszeállításról, mindenképpen kérd ki szakember véleményét. Akár a cég véleményét, aki majd összerakja oldalad, akár csak egy ismerősödét, aki foglalkozik grafikával, tervezéssel. Lehet, hogy az adott pillanatban amikor döntöttél felindult voltál, vagy esetleg lehangolt, talán boldog, de nem biztos, hogy az a szín beleillik majd vállalkozásod arculatába.
Egy építőipari cég előszeretettel használja a sárga/narancs és szürke/fekete kombinációkat. Mivel ezek a színek a köztudatban is figyelemfelkeltő színekként terjedtek el mindenki tudni fogja miről is van szó.

Az oldalad színei

Biztos te is láttál már színskálát, akár festőnél, akár nyomdában. Ahhoz, hogy a tökéletes színt ki tudd választani érdemes megtalálni a szín HEX, de legjobb, ha RGB kódját. Az RGB kód az informatika világában használatos színskálához használatos. Segítségével azt a színt kapod biztosan, melyet kiválasztottál. Ennek tudatában a fejlesztő biztosan azt az árnyalatot fogja alkalmazni melyet te kigondoltál. Ennek az oldalnak a segítségével könnyedén megtalálhatod annak a színnek a kódját melyet szeretnél : https://rgbcolorcode.com/

Amire mindenképpen érdemes figyelni

• A kiválasztott színek egyes monitorokon eltérők lehetnek, sőt! A legtöbb monitor nem azonos dinamika tartományban dolgozik így lehet, hogy ami otthon a géped előtt még tetszett, az már bent a fejlesztőnél nem jön be.
• Az okostelefonok korában, amikor a látogatók több mint 70%-a mobilról érkezik számolni kell azzal is, hogy ezeknek a készülékeknek, telefon, tablet jóval szaturáltabb a kijelzője így a szín megint csak könnyen eltérhet az általad választottól. Általában ilyenkor csak élénkebbnek látni a színeket.
• Fényes, ragyogó hatást, csak kiválasztott szín segítségével nem lehet megjeleníteni. Így oda bizony képet kell használni vagy jobb lemondani róla.

Tippek szerkesztésre

Oldaladon a fő, vezető színvonal passzoljon a logóhoz. Nincs is annál rettenetesebb látvány, mint amikor a logó teljes mértékben elüt a weboldaltól. A felhasználó egyből ezt veszi észre így az első benyomást ne rontsd el!
Amennyiben nem rejtett menüt, hanem egy állandóan látható fix menüt szeretnél ott is ajánlott a színekkel úgy játszani, hogy a menü könnyen megkülönböztethető legyen az oldal többi elemétől. Akár teljesen fehér, vagy fekete háttérrel a kiválaszott „fő” színnel ellátott betűkkel egy szép, rendezett, átlátható felületet kapsz.
Az oldal felépítésekor, ha hátteret használsz akkor használj olyat, ami sötét, vagy világos, de akkor a rá kerülő szöveg, tartalom legyen kontrasztosabb. Egy olyan háttérre, mely tele van fehér „foltokkal” ne írj fehér szöveget, megpróbálhatsz árnyékot adni a szövegnek, de zavaró lesz, hidd el.
Ha szeretnél egyszerű hátteret használni, nem egy fotót, csak színeket, akkor könnyedén feldobhatod átmenet alkalmazásával. Figyelj rá, hogyha kettő vagy annál több színt használsz átmenetes háttérnek, akkor ne legyenek annyira különbözőek azok a színek egymástól. Például a piros-kék-zöld kombináció nem csak zavaró lehet, de ronda is
Ezeket tudatában tehát érdemes olyan színeket alkalmazni a weboldal megjelenítésében, melyek tükrözik szolgáltatásaid, termékeid irányvonalát.
A „Call to action” gombok kiemelkedő, mondhatni virító színnel legyenek ellátva, mely eltér a háttér színvilágától, akár átmenettel, animálva még könnyebben láthatóvá teheted.
Ezek tudatában már könnyebben kialakíthatod a vázlatod, terved weboldaladdal kapcsolatban.
Amennyiben felkeltettük érdeklődésedet és inkább tapasztaltabb, nap, mint nap ezzel foglalkozókra bíznád a feladatot vedd fel velünk a kapcsolatot!

Pin It on Pinterest

Share This